Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το Σάββατο, 26 Ιουνίου 2010 στην Κέρκυρα η 12η Πανελλήνια Επιμελητηριακή Συνδιάσκεψη Μεταφορών με θέμα «Μεταφορές – Μοχλός ανάπτυξης της Ελληνικής Οικονομίας και της Περιφέρειας: Προβληματισμοί και προκλήσεις», η οποία διοργανώθηκε από τον Ελληνικό Επιμελητηριακό Σύνδεσμο Μεταφορών (Ε.Ε.ΣΥ.Μ.) σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Κέρκυρας, και συνέπεσε με τις εργασίες της ετήσιας Γενικής Συνέλευσής του Συνδέσμου.
Συμμετείχαν βουλευτές και εκπρόσωποι αρχών και φορέων της περιοχής, Πρόεδροι και εκπρόσωποι Επιμελητηρίων από όλη τη χώρα, εκπρόσωποι των εμπλεκόμενων με τη μεταφορά φορέων και τοπικών επιχειρήσεων.
Οι εργασίες της συνδιάσκεψης ανέδειξαν τη σημασία των μεταφορών για την εθνική οικονομία την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων και την ανάπτυξη. Παράλληλα, οι σύνεδροι συζήτησαν μια σειρά από σημαντικά προβλήματα που απασχολούν τις μεταφορές, επισήμαναν την ανάγκη περαιτέρω δράσεων εκσυγχρονισμού τους και πρότειναν την αξιοποίηση κατά περίπτωση των ιδιαίτερων γεωγραφικών και παραγωγικών συγκριτικών πλεονεκτημάτων της περιφέρειας, για την εξασφάλιση ισόρροπης ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής της χώρας. Μεταξύ των προβλημάτων των ελληνικών μεταφορών που ανέδειξε η Συνδιάσκεψη περιλαμβάνονται η απουσία εθνικής στρατηγικής μεταφορών, το ελλιπές θεσμικό πλαίσιο, τα υφιστάμενα διοικητικά εμπόδια και αδυναμίες, οι αργοί ρυθμοί υλοποίησης του εθνικού δικτύου εμπορευματικών κέντρων, σταθμών και κόμβων, η έλλειψη πρωτοβουλιών και πολιτικής βούλησης για την ανάπτυξη σύγχρονων συστημάτων συνδυασμένων μεταφορών στις εθνικές και διεθνείς μεταφορές. Επιπλέον, τονίστηκαν τα ιδιαίτερα προβλήματα μεταφορών που απασχολούν τα νησιά μας, τα θεσμικά και πρακτικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η ελληνική ακτοπλοΐα, το Σχέδιο Νόμου για την ανάπτυξη των οδικών εμπορευματικών μεταφορών της χώρας και οι σχετικές βελτιωτικές προτάσεις του ΕΕΣΥΜ, ενώ τα προβλήματα της ελληνικής περιφέρειας, και ιδιαίτερα της Κέρκυρας και άλλων Ιονίων νήσων καθώς και της Βορειοδυτικής Ελλάδος, ήταν μεταξύ των θεμάτων που επίσης συζητήθηκαν από τους συνέδρους. Ο Αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Κέρκυρας κ. Κώστας Κασταμονίτης χαιρέτησε τις σημαντικές προσπάθειες του Ε.Ε.ΣΥ.Μ. και των Ελληνικών Επιμελητηρίων στο χώρο των μεταφορών, αναφέρθηκε στη σημασία των μεταφορών σαν αναπόσπαστο κομμάτι της ελληνικής οικονομίας, και ανακοίνωσε την πρόθεση του Επιμελητηρίου να εξετάσει όλες τις παραμέτρους που σχετίζονται με την ανάπτυξη ενός Εμπορευματικού Σταθμού Συνδυασμένων Μεταφορών στην Κέρκυρα, σε συνδυασμό με την ύπαρξη του διεθνούς αεροδρομίου και της Εγνατίας Οδού και την παράλληλη κατασκευή της Ιόνιας Οδού. Στο γραπτό του χαιρετισμό, ο οποίος διαβιβάστηκε στους συνέδρους, ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Θεοχάρης Τσιόκας, διαμήνυσε την πρόθεση της ηγεσίας του Υπουργείου να γίνουν βήματα εκσυγχρονισμού των μεταφορών, με ανοιχτό διάλογο όλων των εμπλεκομένων και με γνώμονα τόσο το κοινωνικό συμφέρον όσο και την ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας. Την συνδιάσκεψη χαιρέτησαν επίσης οι Βουλευτές Κέρκυρας της Νέας Δημοκρατίας κ. Νίκος Δένδιας (με γραπτή του δήλωση), και του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδος κ. Μπάμπης Χαραλάμπους, καθώς και o Δήμαρχος Κέρκυρας, κ. Σωτήρης Μικάλεφ. Ο Πρόεδρος του Ε.Ε.ΣΥ.Μ., κ. Μιχάλης Αδαμαντιάδης, παρουσίασε συνοπτικά τις αποκρυσταλλωμένες, ηθικά δικαιωμένες και οικονομοτεχνικά ρεαλιστικές θέσεις των μελών του Συνδέσμου, που συνοψίζονται ως εξής: ανάπτυξη εθνικής στρατηγικής μεταφορών, δικτύου εμπορευματικών κέντρων, σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του κλάδου, υποστήριξη και κίνητρα για ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών, συμπεριλαμβανομένων αυτών προς/από τα ελληνικά νησιά, εφαρμογή ολοκληρωμένων συστημάτων διαχείρισης, διαχωρισμό εμπορευματικών και επιβατικών λειτουργιών νησιωτικών λιμένων, εκπαίδευση στελεχών και συστηματική αντιμετώπιση των προβλημάτων οδικής ασφάλειας. O κ. Μ. Αδαμαντιάδης, τόνισε: «Πιστεύουμε σε ένα μοντέλο ανάπτυξης ολοκληρωμένων μεταφορικών λύσεων στη βάση της συμπληρωματικότητας των μεταφορικών μέσων και όχι του ανταγωνισμού μεταξύ τους, που θα υποστηρίζεται από κατάλληλες υποδομές και θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις, έχοντας ως γνώμονα το συμφέρον του χρήστη και αυτό της εθνικής οιοκνομίας» και πρόσθεσε: «Ένα μοντέλο ανάπτυξης που σέβεται το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία και στοχεύει στη βιώσιμη ανάπτυξη, με έμφαση στην περιφέρεια». O κ. Szabolcs Schmidt, Επικεφαλής του Τμήματος Πολιτικής Χερσαίων Μεταφορών της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG MOVE), παρουσίασε τις τελευταίες εξελίξεις και τάσεις του μεταφορικού τομέα σε πανευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, ενώ παράλληλα αναφέρθηκε και στις δράσεις και πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η Ευρωπαϊκή Ένωση σε σχέση με τις οδικές μεταφορές, τόσο σε πρακτικά ζητήματα όσο και σε θέματα θεσμικού πλαισίου και οργάνωσης του κλάδου. Ο κ. Δημήτριος Τσαμπούλας, Καθηγητής του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου, ανέλυσε διεξοδικά την άρρηκτη σχέση μεταξύ των μεταφορών και της εθνικής οικονομίας, και κυρίως τον αναπτυξιακό ρόλο του κλάδου για την ελληνική οικονομία στο σύνολό της, αλλά και για την ελληνική περιφέρεια. Παρουσίασε, επίσης, προτάσεις για την αναβάθμιση των μεταφορικών συστημάτων τόσο σε εθνικό όσο και σε τοπικό επίπεδο, με ιδιαίτερη αναφορά στην Κέρκυρα και την περιφέρεια της Βορειοδυτικής Ελλάδας. Ο κ. Θεμιστοκλής Παπαθεοφάνους, Πρόεδρος Επιμελητηριακού Συνδέσμου Ανάπτυξης Ελληνικών Νήσων (ΕΟΑΕΝ), αναφέρθηκε στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά νησιά, σε επίπεδο συνδέσεων και υποδομών μεταφορών και παρουσίασε τη σχετική αναφορά που υποβλήθηκε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο από τον ΕΟΑΕΝ τονίζοντας πως «Η παρούσα κατάσταση πλήττει άμεσα την ισόρροπη ανάπτυξη των νησιωτικών περιοχών της χώρας μας και την ανταγωνιστικότητα των νησιωτικών επιχειρήσεων, ενώ αντίκειται στην αρχή της εδαφικής συνοχής και στο στόχο της κοινωνικής και οικονομικής συνοχής της ΕΕ». Στα ίδια προβλήματα, από διαφορετική οπτική γωνία, αναφέρθηκε και η κα Γιώτα Κρασσακοπούλου, Νομική Σύμβουλος του Attica Group, η οποία παρέθεσε τους παράγοντες και αγκυλώσεις που δυσκολεύουν τη λειτουργία των ακτοπλοϊκών εταιρειών και την παροχή υψηλότερου του σημερινού επιπέδου υπηρεσιών, και παρουσίασε σχετικές λύσεις, που μπορούν να αποφέρουν οφέλη τόσο για τον επιβάτη όσο και τους παρόχους ακτοπλοϊκών μεταφορικών υπηρεσιών. O Πρόεδρος της ΟΦΑΕ, κ. Απόστολος Κενανίδης, παρουσίασε τα επιμέρους προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος των διεθνών μεταφορών, μεταξύ των οποίων η υποκλοπή μεταφορικού έργου από οχήματα ταξινομημένα σε χώρες της Ε.Ε., ή σε τρίτες χώρες, χωρίς να έχουν τις απαραίτητες προς τούτο νομικές και τεχνικές προδιαγραφές, τους ελλιπείς ελέγχους από την πλευρά των ελληνικών αρχών. Τον αθέμιτο ανταγωνισμό μεταξύ Ελλήνων και αλλοδαπών μεταφορέων, τόνισε, ενισχύουν και άλλες παραβάσεις, σχετικές με το χρησιμοποιούμενο πετρέλαιο, περιπτώσεις πέραν των ανωτάτων προβλεπομένων ορίων κλπ. Επίσης, αναφέρθηκε στο υπερβολικό κόστος ασφάλισης των ΦΔΧ, τον επιλεκτικό προσδιορισμό των ναύλων από ορισμένες ακτοπλοϊκές εταιρείες καθώς και σε άλλα θέματα. O Αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Αιτωλοακαρνανίας κ. Κωνσταντίνος Πιστιόλας, και o ειδικός συνεργάτης του ΕΕΣΥΜ κ. Χρήστος Πετρέας, παρουσίασαν το σκοπό και τη μεθοδολογία καθώς και την πρόοδο των εργασιών της Πανελλήνιας Μελέτης Υποδομών, Προβλημάτων και Προκλήσεων και δημιουργίας μόνιμης Βάσης Δεδομένων, η πιλοτική εφαρμογή της οποίας προωθείται σε στενή συνεργασία με τα Επιμελητήρια της Βορειοδυτικής Ελλάδας και θα αποτελέσει πρότυπο και για άλλες περιφέρειες της χώρας. Με παρέμβασή του, ο Πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδικάτου Χερσαίων Μεταφορών, κ. Γιώργος Τζωρτζάτος, παρουσίασε τις απόψεις του κλάδου που εκπροσωπεί σχετικά με την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου οδικών εμπορευματικών μεταφορών, θέμα που έτυχε ιδιαίτερης προσοχής, λόγω της επικαιρότητας αλλά και της μεγάλης σημασίας του για την ανάπτυξη των ελληνικών μεταφορών. Η Συνδιάσκεψη προσέφερε επίσης την ευκαιρία να ακουστούν οι θέσεις Επιμελητηριακών εκπροσώπων σχετικά με τα προβλήματα μεταφορών της περιοχής τους ειδικότερα αλλά και της περιφέρειάς τους γενικότερα. Η Γενική Συνέλευση ενέκρινε ομόφωνα το σημαντικό έργο που πραγματοποίησε η Διοίκηση του Ε.Ε.ΣΥ.Μ. κατά την διάρκεια της χρονικής περιόδου Δεκέμβριος 2009 – Ιούνιος 2010, καθώς και τον οικονομικό απολογισμό 2009 και τον προϋπολογισμό 2011, συζήτησε τις μελλοντικές δράσεις του Συνδέσμου, ενώ ανακοινώθηκε η ανάληψη της διοργάνωσης από κοινού με το Επιμελητήριο Έβρου διεθνούς Συνεδρίου Οδικής Ασφάλειας του ΟΗΕ και του Οργανισμού Συνεργασίας Ευξείνου Πόντου, στην Αλεξανδρούπολη, τον Νοέμβριο 2010, στο πλαίσιο της ελληνικής Προεδρίας στον ΟΣΕΠ. Κέρκυρα 2-7-2010